Hayatın birbiriyle iletişiminde dinlemek, sohbet etmek ve anlamak gerekir. Bir konu açıldığında, bir mesele paylaşıldığında karşı taraf tek kendi penceresinden bakıp konuşmamalı.
Herkesin penceresi farklıdır. Hayata sadece kendi pencerenden bakıp sohbet etmek, bir meseleyi çözmek kimseye bir fayda sağlamaz. Geniş bakmak gerekir hayatın penceresinden. Sana uygun gelen bir konuşmayı karşı tarafa kabul ettirmek olmaz. Onun anlattıklarını iyi dinlemeli, sonrasında sonuca gidilmeli.
Empati yapmak kadar güzel bir duygu olamaz… Birinin yaşadığı acıyı, senin de onunla hissetmen, onunla yaşaman; birinin sevincini, senin sevincinmiş gibi karşılaman, duygularını onunla paylaşman iletişimi sıcak tutar. Sadece sözde kalmayıp, yürekten gelen bir duygu ile bunu yapmak gerekir.
Biri konuşurken herkes susar, susmalı da! Önce anlatmak istediği konuyu anlamak gerekir. Sonra tek tek söz sahibi olup, konuyu konuşmak gerekir. Tam tersi biri konuşurken, herkesin araya girmesi, konuşulacak konunun dışına çıkıp, konuya hâkim olmadan yorum katması büyük gürültüye sebebiyet verecektir. Böyle bir durumda herkes birbirini anlamadan, karşı tarafa saygısızlık yaparak onu gücendirmiş olur.
Empatiden yoksunluk burada baş gösterir. Ben her şeyi bilirim, ben her şeye hâkimim, sadece ben konuşurum, sen bilemezsin vesaire… gibi cümleleri kendine hak görür. Oysa ki; düşünmek gerekir! Sadece ben konuşursam, karşı tarafı her konuştuğunda susturursam! Konu çözüme kavuşmaz diye düşünürse empati yapmış ve karşı tarafın gönlünü hoş tutmuş olurum. Bağırıp çağırmak, hakaret etmek, birini veya birilerini kırıp incitmek bir fayda vermez kimseye.
Bu yüzden;
Bir sus! İki dinle, sonra cevap ver.
Böyle yaparak konuşmak, daha doğru ve düzgün bir çözümle yaklaşmakla konu anlaşılır bir hâl alır. Gerek sosyal medyada gerekse yazılı ve görsel basında yapılan haberleri, gözümüzle gördüğümüz olayları gördükçe! Birbirimizle nasıl bir iletişim kurduğumuz ortaya çıkıyor. İletişimden uzak, sadece kavga, gürültü ve birbirine zarar verme olarak önümüze geliyor.
Konuşarak anlaşmak, anlayarak konuşmak gerekir…
Empati kurabilen, sorun çözebilen insandır…
















